Ostoslista Hae tuotteita Rautanet myymälät Ideat ja ohjeet

”Hei, mitä Viitasaarelle kuuluu?”

Kilauta kauppiaalle -sarjan tämänkertaisessa puhelussa soitimme ihka ensimmäisen Rautanet-myymälän kauppiaalle. Puheluun vastasi vapaapäiväänsä viettänyt toisen polven Rautanet-kauppias Kirsi Mehto.

Kerro muutamalla sanalla Rautakauppa Mehdon historiasta?

– Meidän Viitasaarella sijaitseva rautakauppamme on perustettu vuonna 1954. Isäni aloitti 60-luvun alkupuolella rautakaupan juoksupoikana ja ryhtyi myöhemmin pyörittämään liikettä. Hän oli myös aikoinaan perustamassa Rautanet-ketjua ja Rautakauppa Mehto on ketjun ensimmäinen jäsenliike.

 

Kun isästä aika jätti vuonna 2004, otimme äidin ja siskon kanssa vetovastuun myymälästä. Nyt äiti on jo jäänyt pois myymälän päivittäisestä työstä, mutta me siskokset jatkamme paikkakunnan palvelevan rautakaupan pitämistä.

 

Oliko kauppiaaksi päätyminen sinulle selvä valinta?

– Kyllä, olenhan käytännössä kasvanut kaupalla. Lapsena aloitin leikkimällä varastolla, josta siirryin sitten hiljalleen avustavien töiden kautta tiskin taakse ja lopulta kauppiaaksi. Vaikka tämä on ns. ”peritty virka”, omasta tahdosta olen kauppiaaksi ryhtynyt. Olen myös ensimmäinen nainen, joka on valittu Rautanet-ketjun hallitukseen.

 

Rautanetit tunnetaan laajasta valikoimasta ja Rautakauppa Mehtokin tarjoaa kaiken tarpeellisen mökille ja kotiin – mikä on teidän tämän hetken hittituote?
– Meidän yli 6 500 tuotteen valikoima kattaa niin rakennustarvikkeet kuin työkalut, mutta rautakauppatuotteiden lisäksi valikoimassa on myös talous- ja siivoustuotteita. Täällä leivontaperinteet ovat vielä voimissaan, joten näin joulun alla meillä myynnissä olevilla Kinnusen Myllyn jauhoilla on kova menekki.

 

Teillä jokainen karvanaama on kunniavieras ja haukutkin otetaan vakavasti, kerro lisää Mehdon erikoisuuksista?
– Meillä tosiaan karvakuonotkin ovat tervetulleita myymälään ja jos eivät meitä kovin pahasti hauku, nappaamme kuvan rautakaupan Facebook-sivulle. Useimmiten kuvattavat ovat koiria, mutta on mukaan mahtunut kissoja ja yksi kukkokin. Huumorin takana piilee tärkeä viesti: myymäläämme ovat tervetulleita kaikki, eikä koirakaveria ole suotavaa jättää autoon kesäkuumalla.

 

Paras oivalluksesi hyvään asiakaspalveluun?
– Asiakkaan kuunteleminen ja omana itsenä oleminen. Tuotetietojen lomassa vaihdetaan usein muutkin kuulumiset, joten myymälän perinnenurkkauksessa on aina kahvia tarjolla. Lisäksi sieltä löytyy värikäs kirjo historiatavaraa myymälän eri vuosikymmeniltä.

 

Vinkkaa loppuun vielä kauppiaan tärppi: Mitä hankkia Rautanetistä pukinkonttiin?

– Sievin kotimaiset saappaat!

Palvelun toteutus: JPmedia